Zapraszamy do naszej szkolnej biblioteki


BIBLIOTEKA SP5 – FAJNA SPRAWA, TO NAUKA I ZABAWA
Biblioteka w naszej szkole to miejsce, w którym można znaleźć ciszę, pobyć sam na sam
z lekturą, zastanowić się nad nią. Biblioteka to miejsce, gdzie czeka na ucznia ogrom
niezgłębionej wiedzy, gdzie można znaleźć odpowiedzi na nurtujące nas pytania –
pytania, które stawia nam życie. Biblioteka  to  w końcu zaczarowany świat baśni
i bajek, które poprzez swoją mądrość kształtują kolejne pokolenia. Nasza biblioteka
stara się taką być – przyjazną czytelnikowi, z szeroko otwartymi drzwiami.

DROGI UCZNIU W BIBLIOTECE SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 5:

  • Chętnie Cię widzimy.
  • Nie stawiamy stopni.
  • Do niczego nie zmuszamy.

W BIBLIOTECE MOŻESZ:

  • Wybierać i wypożyczać książki.
  • Korzystać z komputera, Internetu.
  • Wyszukiwać informacje.
  • Prezentować swój talent.
  • Mieć spokój.
  • Uśmiechać się.

Książki mają supermoc

Drogi Rodzicu, poznaj 10 argumentów, dlaczego czytanie dzieciom jest ważne:

  1. Stymuluje rozwój mózgu.
  2. Rozbudza ciekawość świata.
  3. Stymuluje rozwój mowy i usprawnia pamięć.
  4. Kształtuje inteligencję emocjonalną.
  5. Buduje więź emocjonalną.
  6. Rozwija wyobraźnię.
  7. Poprawia pamięć.
  8. Zachęca do uczestnictwa w życiu społecznym.
  9. Przygotowuje do samodzielnego czytania i pisania.
  10. Buduje czytelnika w przyszłości.

Zapraszamy do szkolnej biblioteki, czekają na Was wyśmienite historie, nietuzinkowe opowiadania, najpiękniejsze wiersze.

Przyjdź już dziś i wypożycz z dzieckiem książkę, którą wspólnie przeczytacie podczas ferii letnich.

Czytanie uskrzydla

Nauczyciele bibliotekarze zapraszają wszystkich uczniów i ich Rodziców do odwiedzania biblioteki szkolnej i wypożyczania książek. Dlaczego?

Jako rodzic, wychowawca, nauczyciel możesz podarować swemu dziecku ogromny dar – czytanie!
Nikogo nie trzeba przekonywać, że czytanie rozwija wyobraźnię, uwrażliwia,  rozszerza słownictwo.

Zacznij najwcześniej, jak to tylko możliwe. Czytaj swojemu niemowlęciu, które tak samo jak przytulania, potrzebuje twojego głosu. Kilka minut dziennie wystarczy, później warto ten czas wydłużać. Pamiętaj, że atmosferę wokół czytanej książki kreujesz ty sam.
Czytaj zatem z zaangażowaniem, próbuj różnych intonacji i głosów, ożywiaj historię, tak, by twoja pociecha poczuła się częścią świata przedstawionego.  
Doskonałym pomysłem będzie wspólne odwiedzenie biblioteki szkolnej.

Pamiętajmy o tym, że magia czytania jest wielka i otwiera furtkę do świata wyobraźni i zupełnie innych wrażeń, których często brakuje naszym dzieciom w otaczającym nas cyfrowym świecie.

„Ekologiczna książka” – lekcje biblioteczne w klasach I-III 

Uczniowie klas I – III wzięli udział w wyjątkowych lekcjach bibliotecznych. Celem zajęć było: 

  • poznanie znaczenia terminów dotyczących przyrody i jej ochrony,
  • uwrażliwienie na piękno przyrody, 
  • wskazanie, jakie działania może podjąć każdy człowiek w dziedzinie ochrony środowiska, 
  • popularyzacja zbiorów biblioteki szkolnej dotyczących ekologii.

Dzieci wykonały „Ekologiczną książkę”, w której zawarły zasady dbania o planetę.  Dowiedziały się, dlaczego warto dbać o pszczoły, segregować śmieci, ograniczać zużycie surowców naturalnych oraz zmniejszać ilości odpadów,  bawić się na świeżym powietrzu, dawać przedmiotom drugie życie, zostawiać samochód w domu i wybierać pieszą wędrówkę. Otrzymały także od nauczyciela bibliotekarza ziemię, doniczkę, nasiona i wodę. Najważniejszym punktem lekcji było sianie koperku, pietruszki i szczypiorku. 

Biblioteka szkolna zamieniła się na moment w zieloną pracownię ogrodniczą! Każdy z nas poczuł wiosnę.


Rozstrzygnięcie międzyszkolnego konkursu plastycznego „Mój Ekslibris”

Międzyszkolny Konkurs Plastyczny pt. „Mój Ekslibris” miał charakter otwarty i skierowany był do uczniów szkół podstawowych (klasy IV-VI) z Tarnowa i powiatu tarnowskiego.

Celem konkursu było: 

  • Upowszechnianie wiedzy na temat ekslibrisu. 
  • Poznanie historii polskiego ekslibrisu. 
  • Kształtowanie wrażliwości czytelniczych. 
  • Rozwijanie umiejętności plastycznych. 
  • Inspirowanie młodego pokolenia do aktywnego uczestnictwa w kulturze.

HONOROWEGO PATRONATU udzielili nam: Marszałek Województwa Małopolskiego, Biblioteka Publiczna im. J. Słowackiego w Tarnowie, Biblioteka Pedagogiczna w Tarnowie. 

Laureaci:

I MIEJSCE

SIEDLIK NIKOLA – Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Westerplatte w Łękawicy

SIEDLIK NATALIA – Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Westerplatte w Łękawicy

II MIEJSCE

MITERA ADA – Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Westerplatte w Łękawicy

ADAMSKA NIKOLA – Szkoła Podstawowa nr 1 w Skrzyszowie

III MIEJSCE

STADNICKA LENA – Niepubliczny Zespół Szkolno – Przedszkolny Stowarzyszenie „Siódemka” w Tarnowie

STÓJ ALEKSANDRA – Niepubliczny Zespół Szkolno – Przedszkolny Stowarzyszenie „Siódemka” w Tarnowie

WYRÓŻNIENIA

HYPKI WERONIKA – Zespół Szkolno – Przedszkolny w Porębie Radlnej

ZĄBKOWSKA ALICJA – Zespół Szkolno – Przedszkolny w Porębie Radlnej

GAŁUSZKA NADIA – Szkoła Podstawowa nr 5 im. Tadeusza Kościuszki w Tarnowie

JULIA SZCZUDŁO – Szkoła Podstawowa nr 5 im. Tadeusza Kościuszki w Tarnowie

TRYBA LENA – Szkoła Podstawowa nr 5 im. Tadeusza Kościuszki w Tarnowie

GROTT ZUZANNA – Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Westerplatte w Łękawicy

PROSZOWSKA JULIA – Szkoła Podstawowa nr 1 w Skrzyszowie

Gratulujemy zwycięzcom i dziękujemy wszystkim uczestnikom za nadesłane prace!

Emocje są w nas – rozważania na temat emocji, które tkwią w każdym z nas. Lekcje biblioteczne w klasach III

Czytamy i interpretujemy utwór Doroty Gellner pt. „Myszka”

Lekcja biblioteczna z dziećmi prowadzona była według następujących etapów:

  • Na początku zajęć uczniowie mówili o swoim samopoczuciu; o tym, co sprawia im radość, ekscytację, zadowolenie. Zabawa aktywizująca pt. „Rozszyfruj moje uczucia” pomogła dzieciom dostrzec emocje, które wypełniają nas każdego dnia. 
  • Następnym punktem lekcji było czytanie utworu Doroty Gellner pt. „Myszka”. Mali czytelnicy dowiedzieli się, jak wiele różnych uczuć i emocji może mieszkać w małym mysim serduszku. Poznali jej radość, smutek, złość, tęsknotę oraz strach. Zauważyli też, że zwierzątko bywa nadąsane, wstydzi się lub obraża. Zauważyli także, że gdy myszka kocha, to całą sobą! 
  • Pod koniec lekcji bibliotecznej uczniowie wykonali prace plastyczne. Zobrazowali siebie, jako człowieka szczęśliwego, radosnego, pełnego marzeń i pozytywnych myśli. 

Książka – Mój Przyjaciel” lekcje biblioteczne dla klas VII i VIII

Uczniowie klas VII i VIII:

  • wzięli udział w lekcjach bibliotecznych pt. „Książka – mój przyjaciel”,
  • utworzyli listę książek, które warto przeczytać, by lepiej poznać siebie i innych,
  • poznali książkowe nowości wydawnicze na rok 2022.

Biblioteka szkolna udostępniła im ciekawy i dostosowany do ich wieku księgozbiór, który mogli wypożyczyć i wziąć do domu. Stwierdziliśmy jednogłośnie, że: „Książki to najlepsi przyjaciele.Przyjaciele, którzy pomogą, doradzą, pozwolą odpocząć. Są zawsze blisko nas”.


Najpiękniejsze polskie wiersze dla dzieci

Biblioteka szkolna zaprasza uczniów klas II – VIII do udziału w szkolnym konkursie recytatorskim pt.: „Najpiękniejsze polskie wiersze dla dzieci”

Ideą konkursu jest rozwijanie zdolności recytatorskich, zainteresowanie uczniów polską poezją, zachęcanie dzieci do przezwyciężania własnej nieśmiałości poprzez występy przed publicznością, uczenie rywalizacji w przyjaznej atmosferze.

INFORMACJA DLA UCZESTNIKÓW Z KLAS II – V:

Konkurs będzie miał formę prezentacji dowolnego utworu poetyckiego Danuty Wawiłow, Juliana Tuwima.

INFORMACJA DLA UCZESTNIKÓW Z KLAS VI – VIII:

Konkurs będzie miał formę prezentacji dowolnego utworu poetyckiego Wisławy Szymborskiej, Czesława Miłosza, Bolesława Leśmiana, Tadeusza Różewicza. 

Konkurs odbędzie się 6 kwietnia 2022 r. w bibliotece szkolnej. 

Czas występu nie może przekroczyć 5 minut.

SZKOLNY KONKURS RECYTATORSKI - Aktualności - SP w Łososinie Dolnej


Wiosenna Rymowanka

Z okazji „MIĘDZYNARODOWEGO DNIA KSIĄŻKI DLA DZIECI” obchodzonego 2 IV 2022 r.  biblioteka szkolna zaprasza uczniów klas I do udziału w konkursie poetyckim pt.:„WIOSENNA RYMOWANKA”

Ideą konkursu jest rozwijanie wyobraźni i fantazji u dzieci, zabawa rymem i rytmem oraz zachęcenie do obserwowania i opisywania zmian zachodzących w przyrodzie w związku ze zmianami pór roku.

W 2022 roku Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci przypada na 2 kwietnia (sobota).  To święto celowo obchodzone jest 2 kwietnia. W ten dzień, w 1805 roku urodził się słynny duński baśniopisarz Hans Christian Andersen, autor takich klasyków jak „Brzydkie kaczątko”, „Calineczka” czy „Królowa Śniegu”. 

Święto uchwalono w 1967 roku przez Międzynarodową Izbę ds. Książek dla Młodych Ludzi (IBBY, Polska sekcja tej organizacji istnieje od 1973 roku). Każdego roku gospodarzem święta jest inne państwo – impreza odbywała się już w takich krajach jak Japonia, Belgia, Brazylia, Rosja, Hiszpania, Indie, Nowa Zelandia, Egipt, Stany Zjednoczone. Polska również była gospodarzem Międzynarodowego Dnia Książki dla Dzieci – w 1979 roku. 

 Zapraszamy i zachęcamy do wzięcia udziału w konkursie! Szczegółowe informacje można znaleźć w bibliotece szkolnej lub u wychowawców klas I. 

Obrazy: Wiosenny Krajobraz | Darmowe wektory, zdjęcia stockowe i PSD


„Kubuś Puchatek i jego Przyjaciele”  Lekcje biblioteczne w klasach I

Uczniowie klas I poznali bohaterów zamieszkujących Stumilowy Las: Kubusia, Prosiaczka, Tygryska, Kłapouchego, Kangurzycę, Maleństwo, Królika i Sowę oraz chłopca Krzysia. 

Dzieci poznały także DOBRE RADY, które dawał KUBUŚ PUCHATEK: 

Miłość

Czasem się lubi kogoś za mocno i to się nazywa miłość.

Przyjaźń

Jeśli kiedyś nastanie taki dzień, że nie będziemy mogli już być razem, zostaw mnie w swoim sercu. Tam będę zawsze.

Samoocena

Jesteś odważniejszy, niż podejrzewasz. Silniejszy, niż ci się wydaje. Mądrzejszy, niż myślisz.

Samotność

Dzień spędzony bez przyjaciela jest jak garnek, w którym nie została nawet kropla miodu.

Uprzedzenia

Chwasty to też kwiaty, jeśli je bliżej poznasz.

Szczęście

Mój ulubiony dzień to ten spędzony z tobą. A więc dzisiaj jest mój ulubiony dzień!

Nadzieja

Trochę życzliwości i troski o ludzi potrafi zmienić bardzo dużo.

Motywacja

Nie możesz siedzieć w swojej leśnej norze przez cały czas i czekać, aż inni przyjdą do ciebie. Czasem warto samemu do nich podejść.

Pożegnania

– A jeśli pewnego dnia będę musiał odejść? – spytał Krzyś, ściskając Misiową łapkę. – Co wtedy?
– Nic wielkiego – zapewnił go Puchatek. – Posiedzę tu sobie i na ciebie poczekam. Kiedy się kogoś kocha, to ten drugi ktoś nigdy nie znika.

Na zakończenie zajęć uczniowie wykonali piękne plakaty przedstawiające przyjaciół ze Stumilowego Lasu.


„Książka dobra na zimowe wieczory” – lekcja biblioteczna dla klasy V

Proponujemy Wam książki, które znajdują się w naszej szkolnej bibliotece.

Zapraszamy Was serdecznie!
Biblioteka jest czynna codziennie

  1. „Dynastia Miziołków”
  2. „Charlie i fabryka czekolady”
  3. „Gorzka czekolada i inne opowiadania”
  4. „Chłopak z lasu”
  5. „Nela na 3 kontynentach”
  6. „Piaskowy wilk”
  7. „Magiczne drzewo”
  8. „Tajemniczy ogród”
  9. „Baśniobór”
  10. „Dziennik cwaniaczka. Ubaw po pachy”
  11. „Ania z Zielonego Wzgórza”
  12. „Pajączek na rowerze”
  13. „Kapelusz za sto tysięcy”
  14. „Za niebieskimi drzwiami”
  15. „Matylda”
  16. „W pustyni i w puszczy”
  17. „Mikołajek ma kłopoty”
  18. „Rekreacje Mikołajka”
  19. „Stawiam na Tolka Banana”
  20. „Gabinet anatomii”

CZEKAMY NA WAS!

Stwórzcie plakat zachęcający młodszych uczniów do czytania książek!


Ferie z książką

Zapraszamy wszystkich uczniów do biblioteki szkolnej po wyjątkową, niezwykle ciekawą i fascynującą książkę na ferie zimowe.

Nasze najciekawsze tytuły:

  1. Mój niesforny szczeniak”
  2. Twoje DIY. Krok po kroku. Zrób to sam.
  3. Tajemnica hotelu.
  4. Tajemnica kempingu.
  5. Tajemnica pociągu.
  6. Zaopiekuj się mną. Mgiełka, porzucona kotka.
  7. Zaopiekuj się mną. Smyk, uprowadzony szczeniak.
  8. Zaopiekuj się mną. Kora jest samotna.
  9. Szczęśliwy ten, kto dostanie Dunię.
  10. Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej – Curie.
  11. Baśń o Dwunastu Miesiącach.
  12. Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata.
  13. Kubuś Puchatek.
  14. Ada, to wypada!
  15. Sen Alicji, czyli jak działa mózg.
  16. Magiczne Drzewo. Czerwone krzesło.
  17. Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły.
  18. Syberyjskie przygody Chmurki.
  19. Poczytaj mi Mamo. Zarozumiała łyżeczka.
  20. Poczytaj mi Mamo. Boję się!

CZEKAMY NA CIEBIE


Cyprian Kamil Norwid. Patron Roku 2021

Uczniowie klasy VIII c uczestniczyli w lekcji bibliotecznej pod tytułem:

„PATRON LITERACKI ROKU 2021. CYPRIAN KAMIL NORWID”

200 lat temu urodził się, uznawany za jednego z czterech najważniejszych przedstawicieli polskiego romantyzmu, Cyprian Kamil Norwid. Znany był przede wszystkim z dorobku poetyckiego, pisał również utwory prozatorskie, w tym nowele oraz dramaty.

Był także autorem obrazów olejnych, z czego cztery przetrwały do dziś. Jego twórczość wpisuje się w nurt romantyzmu. Większość życia spędził za granicą, głównie we Francji, ale odwiedził również Stany Zjednoczone, Włochy oraz Niemcy.

Dzieła Norwida, niedoceniane za życia pisarza, zostały odkryte „na nowo” w okresie Młodej Polski.

Podczas lekcji bibliotecznej uczniowie:

Zinterpretowali teksty literackie Norwida, odnieśli się do konkretnych kontekstów historycznych, kulturowych i biograficznych.

Zabrali głos na temat obrazu Ojczyzny w utworach poety i dziś, a także na temat różnych form patriotyzmu.

Wykonali plakaty zachęcające do czytania utworów Cypriana Kamila Norwida:

„Fraszka” „Piosnka moja” „Język – ojczysty” „Do spółczesnych. Oda”


Patron Literacki 2021 Stanisław Lem – lekcja biblioteczna w klasie VIIIb

Kto? Uczniowie klasy VIII b

Co robili? Uczestniczyli w lekcji bibliotecznej pod tytułem: „Patron Literacki 2021. Stanisław Lem”

Gdzie?: W bibliotece szkolnej

Kiedy?: XI 2021 r.

Z jakiej okazji?:  100. rocznicy urodzin Stanisława Lema –  wybitnego pisarza, futurologa, filozofa.

(3836) Lem

Uczniowie klasy VIII „b” poznali sylwetkę i twórczość Stanisława Lema. Przeczytali fragmenty  groteskowo – baśniowych opowiadań pt. „Bajki robotów”. Zapamiętali, iż Lem to twórca powieści science – fiction, którego dzieło przetłumaczono na ponad 40 języków. Zaznajomili się z ciekawostkami na temat twórczości futurologa, a także wykonali plakaty zachęcające do czytania dzieł pisarza.

Uczniowie podsumowali lekcję biblioteczną słowami Lema: „książki to kryształki z utrwaloną treścią”, dlatego też zachęcamy wszystkim do wypożyczania dzieł pisarza w naszej szkolnej bibliotece.

Wychowankowie opuścili bibliotekę szkolną w przekonaniu, że Lem przewidział przyszłość. Zapamiętali i rozpoczęli refleksję na temat słów pisarza:

„Nic się teraz nie starzeje tak szybko, jak przyszłość”

 (…)Niebyt, Nicość, czyli Nic, te rzeczy należą do klucza litery n jako Nieistnienie.


„Pierwsze abecadło” – Wyprawka Czytelnicza dla pierwszaka

Biblioteka szkolna to miejsce szczególne i wyjątkowe. Takie, do którego z wielką ochotą przychodzą nasi najstarsi uczniowie, ale też Ci najmłodsi – pierwszoklasiści. To właśnie dla nich została zorganizowana uroczystość, podczas której dzieci odebrały swoją pierwszą, wyjątkową i niezwykle barwną wyprawkę czytelniczą.                

Pani Dyrektor Bernadetta Walczak opowiedziała naszym najmłodszym o tym, co robią bohaterowie książek, gdy zamykają się drzwi biblioteki szkolnej. Zadała również dzieciom bardzo ważne pytania: „Jakie może być marzenie książki” i „O co książka może nas poprosić?” Zaprosiła także wszystkie dzieci do odbycia niezwykłej przygody, jaką jest umiejętność rozpoznawania liter oraz  składania ich w wyrazy i zdania.     

Nauczycielki biblioteki szkolnej zachęciły nowych czytelników do tego, aby czerpały przyjemność z lektury – tej czytanej przy wsparciu najbliższych, jak i tej odkrywanej samodzielnie.

Warto wspomnieć, iż Uczniowie klas Ia i Ib odebrali Wyprawkę czytelniczą, która stanowi odsłonę kampanii społecznej „Mała Książka – Wielki Człowiek”.